Gyermek - és ifjúsági személyiségfejlesztő - hétközi
A 230 órás továbbképzésen (mely ráépül a 3 éves, 600 órás személyiségfejlesztő képzésre) a végzett személyiségfejlesztők megismerkednek a gyermekekkel, serdülőkkel végezhető megelőző, támogató, erőforrásokat feltáró, személyiségfejlesztő, valamint (a nem súlyos klinikai jellegű) viselkedés- és érzelem korrekciós módszerekkel, lehetőségekkel.
A képzés célja a személyiségfejlesztő segítő, támogató attitűdjének fejlesztése, a gyermek és serdülőkorhoz kapcsolódó pszichopatológiai, fejlődés- személyiséglélektani és pszichodinamikai ismereteinek gazdagítása, a személyiségfejlesztői módszer- és eszköztárának gazdagítása, a gyermekekre adaptált személyiségfejlesztő és korrekciós módszerek megismerése és gyakorlati alkalmazása, a gyermekekkel és serdülőkkel folytatott személyiségfejlesztési folyamatkezelés, valamint a szüleikkel való foglalkozás módszertanának elsajátítása. A továbbképzés nem egy újabb szakma elsajátítására irányul, hanem továbbképzés jelleggel a képzett személyiségfejlesztők megismerkednek a gyermekekkel, serdülőkkel végezhető megelőző, támogató, erőforrásokat feltáró, személyiségfejlesztő, valamint (a nem súlyos klinikai jellegű) viselkedés- és érzelem korrekciós módszerekkel, lehetőségekkel.
A képzés tartalma:
1. A csecsemő-, gyermek- és serdülőkori fejlődés- és személyiséglélektani ismeretek gazdagítása, mélyítése: a csecsemőkor, kisgyermekkor, a kisiskolás korú gyermek sajátosságai, prepubertás és serdülőkor sajátosságai.
2. Ismeretek a gyermek- és serdülőkori atipikus fejlődés köréből: pszichopatológiai ismeretek, pszichológiai rendellenességek, az eltérő fejlődésre utaló jelek és tünetek felimerése gyermek- és serülőkorban, szorongásos zavarok, hangulati zavarok, figyelemhiányos hiperaktivitás zavar, autizmus spektrum zavar, tanulási zavarok, intellektuális képességzavar, motoros koordináció zavara, traumatizáció és annak hatásai, személyiségfejlődési elakadások, a korai kötődés és személyiségfejlődés zavarai.
3. A problémafeltárás módszerei – állapotmegismerési, diagnosztikai ismeretek: Első interjú a gyermekek és serdülők személyiségfejlesztésében - anamnézis felvétele - szülői kikérdezés, megfigyelés - család-dinamikai jellemzők - szülőkonzultáció, tanácsadás, a szülők önismereti munkája.
4. A személyiségfejlesztés módszerei és eszközei gyerekekkel és serdülőkkel (a személyiségfejlesztő módszertár): Kognitív viselkedésterápiás eszközök, indulatkezelési technikák, Winnicott-féle firkarajz használata, rajztesztek gyerekekkel, a RajzKIP, játékterápiás eszközök (bábjáték, életjáték, babák, babaház stb.), pszichodráma elemek gyermekekkel, kamaszokkal, NLP fakockák, monodráma, mese-rajz-dráma ötvözése. Az érzelmi intelligencia kompetenciákat fejlesztő gyermekfoglalkozások sajátosságai. Mozgásalapú módszerek gyermekeknél (relaxáció, gyerekjóga, érzelemszabályozó gyakorlatok, gyermek mindfulness, testpásztázás). A megoldásfókuszú viselkedésterápia eszközei, kreatív meseterápiás módszerek, eszközök. A negatív érzelmek (félelem, düh, szomorúság) kezelési lehetősége a gyermekkorban. A szülőcsoportok szervezése, vezetése. A 4 üléses serdülő konzultáció.
A képzés óraszáma: 230 óra (4 félév)
A képzés díja: 164.000.- Ft / félév
A képzés ütemezése: jellemzően havi egy péntek összesen 20 hónapon keresztül
- első évben 10 péntek + egy csütörtök;
- második évben 10 péntek + 2 csütörtök.
- A záróvizsga a képzési napok keretében és időpontjában zajlik, a képzés szintetizáló szakaszát képezi.
A 2024/2025-ös tanév képzési napjainak dátumairól az INDULÓ CSOPORTOK menüpontban tájékozódhat!
A bekapcsolódás feltétele:
- Az „Érzelmi intelligencia fejlesztő – Személyiségfejlesztő” B körös engedélyezett szakmai végzettséget adó képzésen szerzett tanúsítvány, valamint a „Érzelmi intelligencia fókuszú személyiségfejlesztő” szakmai képzésen szerzett tanúsítvány.
- Minimum 100 óra önismeret.
A vizsgatevékenység megnevezése:
- Aktív részvétel a szakirodalom feldolgozásában. Minden képzési alkalom után önreflexív összegzés készítése a megélt sajátélményekről.
- A képzés zárásaként a tanultak alapján írásos esettanulmány készítése és szóbeli védése.
A képzés oktatói:
- Taufer Ildikó - gyermek-, ifjúsági klinikai szakpszichológus - 120 óra
- Bölcs Diána - gyógypedagógus, mozgásterapeuta, tréner - 30 óra
- Kövecsesné dr. habil. Gősi Viktória - egyetemi docens, meseterapeuta - 20 óra
- L. Stipkovits Erika - klinikai szakpszichológus, kiképző pszichoterapeuta, szupervízor - 30 óra
- Varga Judit - gyermek-, ifjúsági klinikai szakpszichológus - 30 óra