‹ Vissza az oktatókhoz

Tóth Katalin Ágnes

mérnök, humán-szervező, pszichodráma vezető, autogén tréner

Ezen kívül szupervizor jelölt is vagyok. Köszönöm a megtisztelő lehetőséget, hogy a Személyiségfejlesztő Akadémia meghívott oktatójaként átadhatom tudásomat azoknak, akik a segítő hívatást választják. Vallom, hogy a segítő szakember szakmai tudása, elhivatottsága és elmélyült önismerete az az erő, amely biztonságos közeget nyújt azoknak, akik elindultak az önmagukhoz vezető úton. A kíváncsiság, a tudásvágy, de sokszor a szenvedés az, ami erre az útra visz. A szenvedést nem nagyon kerülhetjük el, kérdés, hogy mit kezdünk vele.  

A kiút befelé vezet. Ennek elfogadása csak nézőpont váltással megy. Albert Einstein így fogalmaz: „A problémákat nem lehet ugyanazzal a tudatszinttel megoldani, amellyel létrehoztuk őket.”

Az a cél, hogy ezt egyre többen gondoljuk így. Azt hiszem, megért az idő arra, hogy egyéni, és közösségi szinten sem halogathatjuk tovább az önmagunkkal való munkát. Hitem szerint az emberiség fejlődésének egyik záloga, az érzelmi intelligencia fejlődése lesz.

Szükség lesz jó szakemberekre, hogy segítsék, ezt a küldetést.

Abban is hiszek, hogy azt kell keresnünk mindenkiben, amire építeni lehet. A lelki állóképesség, vagy reziliencia fejlesztése csak elfogadó, biztonságos tanulási környezetben működik. A Rogers-i hármas, - a feltétel nélküli elfogadás, az empátia és a kongruencia (hitelesség) – segítő munkámban mindig bebizonyította erejét. Jorge A. Livraga filozófus is ugyanezt mondja, más szavakkal:

„A szenvedés csak a szeretet révén nemesedik bölcsességgé.”

Az én szakmai utam 1995-ben kezdődött. Először csak ismerkedtem magammal, majd egy összetetten nehéz élethelyzetben találtam rá a pszichodráma módszerére. Ebben az önismereti és képzési folyamatban Dr. Daubner Béla kísért végig, amelyből a módszer iránti nagy szerelem révén pszichodráma vezetővé fejlődtem. A folyamat közben találkoztam Erikával, aki évekig egyengette önismereti utamat, és friss szakemberként segítette első lépéseimet. Ezt ezen a fórumon is hálásan köszönöm neki.

Iskoláim és Mestereim, akiknek köszönöm azt, hogy elkísértek az önazonossághoz vezető utamon.

1987-ben mérnök lettem a KTMF-en, majd 2001-ben humán szervezőként végeztem a Pécsi Tudományegyetemen. 2009-ben vettem át a pszichodráma vezetői végzettségemről szóló tanúsítványt, a Magyar Pszichodráma Egyesülettől, 2013-ban az Autogén tréningről szólót, a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesülettől. Az Integratív Pszichoterápiás Egyesület képzésén tanultam NLP-t 200 órán át. Jelenleg a Károli Gáspár Református Egyetem, Pszichológiai Intézetében tanulok, szupervizor jelöltként, illetve a filozófia iránti szenvedélyem révén kerültem az Új Akropolisz Filozófiai Iskolába, melynek jelenleg is tanulója vagyok.

Ha fel kellene sorolnom, kinek vagyok hálás az életemben, akkor ez a lista nagyon hosszú lenne, így most azokat szeretném megnevezni, akik szakemberré válásom útjának meghatározó mérföld kövei voltak.

Dr. Daubner Béla, L. Stipkovits Erika, Dr. Vikár András, Dr. Max. Clayton, Dr. Rapcsányi Éva, Dr. Frenkl Szilvia, múltbéli és jelenlegi tanáraim, instruktoraim, kollégáim, tanulótársaim, a családom, a barátaim, a megbízóim és a klienseim.

Több mint 20 év gyakorlatom van csoportvezetésben. Önismereti, csoportdinamikai, személyiségfejlesztő, és pszichodráma csoportokat, kommunikációs, asszertív kommunikációs, konfliktuskezelő, burn out, és ügyfélszolgálati tréningeket vezettem több ezer órában. Egyéni önismereti, személyiségfejlesztő folyamatokban szintén van évtizedes tapasztalatom. Dolgoztam többek között a MÁV Szolgáltató Központ Zrt-nek, Az E-oN-nak, foglalkoztatási, és gyermekvédelmi intézményeknek, Az Ifjúsági Mentálhigiénés Szövetségnek, megváltozott munkaképességűek felzárkóztatásával foglalkozó szervezeteknek. Tartottam több előadássorozatot kommunikáció, asszertivitás, csoportdinamika, játszmák és szerepek témakörökben. 14 év oktatói, 8 év szociális területen szerzett, 10, üzleti szférában eltöltött év tudásával együtt úgy érzem, hogy van miből adnom a jövő szakembereinek.

A tanulás mellett, már a gyakorlatban is művelem a szupervíziót, amely egyénileg, illetve szervezeti szinten is segít, a személyiség, mint munkaeszköz fejlesztésében és gondozásában. A tapasztalati tanulás, a reflexió, az önreflexió, a rendszerszemléletű látásmód, a szimbolikus és analógiás gondolkodás, a nézőpont váltás, a mentálhigiénés karbantartás és a tudatszintekkel való munka van a fókuszban.

23 éve zenélek egy zenekarban. A társaimmal együtt verseket zenésítünk meg. Ez az egyéni és közös alkotó folyamat nagyon inspiráló és produktív mindannyiunk számára. Alkotásaink mindegyike belső világunkból születik, és az a vágyunk, hogy a bennünk lévő értékeket adva, mindenki gazdagodhasson, aki befogadja őket. Nem mindegy tehát, hogy milyen az a belső világ. Mert minden megnyilvánulásunk azt tükrözi, akik belül vagyunk. Kívánom, hogy belső és külső önmagunk harmóniája minta legyen azoknak, akik hozzánk fordulnak segítségért.

Jó tanulást kívánok minden hallgatónak!